مدیر مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع) اظهار کرد: اگر زمانی که یک روحانی با خانوادهاش بیرون میرود، لباس روحانیت نپوشد، گناه کبیره نکرده، چون این لباس، نماد صنفی آن فرد است. حتی اگر با لباس رسمی خود، به صف نان هم برود، باز هم اشکالی ندارد. چیزی که ماجرا را حساس میکند، رفتارهاست.
او افزود: جامعهی ما و قشر روحانیت رفتار متقابلی با هم دارند که هر دو باید رفتارشان را نسبت به کامل شدن تعالی ببخشند. مردم باید بدانند روحانی یک انسان است و هنگامی که لباس رسمی به تن دارد نباید کاری کند که برای دین بد شود.
حجتالاسلام پیکری درباره اینکه لباس روحانیت چطور در برابر سرما و گرما مقاومت میکند، توضیح داد: در زیر قبا، جلیقهای است که زیر آن نیز لباسی بلند و روی آن، عبا میپوشند و جلوی سرما گرفته میشود. اگر به جای یک لباس کلفت، سه لباس نازک بپوشیم، در حقیقت پنج لایه ایمنی ایجاد کردهایم، زیرا بین سه لباس، دو لایه هوا قرار میگیرد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: لباس روحانیت روی اصولی دوخته میشود، مثلا زیر بغل لباس روحانیت کمی باز است، اما برخی فکر میکنند که پاره است، در حالی که آن روزنهای است که در تمام قباها وجود دارد. زمانی که لباس بلندی دوخته میشود، به ورود و خروج هوا نیاز دارد. این موضوع به لباس روحانیت اختصاص ندارد و لباسهای بلند در همه جای دنیا از جمله لباس کشیشها، خاخامها و حتی لباس رسمی شب برای خانمها نیز چنین است؛ اما خیاطها براساس فرمولهای خود، آن را میدوزند و روزنهای برای ورود و خروج هوا قرار میدهند.
او بیان کرد: لباس رسمی روحانیت که در فرهنگ ما وجود دارد، شامل عبا، قبا و عمامه است. گاهی برخی روحانیها به جای قبا، از لباده استفاده میکنند که فرقش با قبا این است که قبا دگمه دارد، اما لباده دگمه ندارد، یقهی قبا بسته نیست، اما یقه لباده تا بالا بسته است. گاهی در فصل زمستان، لباده را روی قبا میپوشند و به عنوانی بالاپوش حساب میشود.